MINGGU :
4 (23/1/12 - 27/1/12)
TEMA :
KELUARGA SAYA
CUTI TAHUN BARU CINA
TUNJANG /FOKUS
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI
|
CATATAN
|
BAHASA MALAYSIA
BM 1.0 Kemahiran
Mendengar
BM 2.0 Kemahiran Bertutur
BM 3.0 Kemahiran Membaca
BM 4.0 Kemahiran Menulis
|
BM 1.1 Mendengar dengan penuh perhatian
BM 2.1 Berinteraksi
dengan mesra
BM 3.1 Mengenal bentuk
huruf A-Z
BM4.2 Menguasai kemahiran menulis
|
BM 1.1.5 Mendengar lagu
dan cerita serta memberi respon
BM 2.1.1 Berbual dengan
sebutan
perkataan yang betul.
BM 3.1.1 Menyebut huruf
mengikut urutan
.
BM 3.1.3 Menyebut huruf
secara rawak
BM 3.1.5 Mengenalpasti
bentuk huruf kecil (u – z)
BM 4.2.1Menulis semula
huruf mengikut arah yang betul.
BM4.2.2 Menulis huruf kecil dengan cara yang betul dengan bimbingan
|
1. Guru menunjukkan
gambar keluarga.
2. Menyanyi lagu ’Sayang Keluarga’
1.Berbual mengenai
kegemaran dan pekerjaan setiap ahli dalam keluarga.
1. Menyanyi lagu abjad sambil menunjuk huruf pada
’Bongkah Abjad’.
2. Menyesuaikan huruf kecil dengan huruf besar(huruf
yang telah dipelajari)
1. Menyusun huruf
yang disebut oleh guru dengan bimbingan. Menyebut huruf yang telah disusun.
1. Mengenal huruf kecil......
1. Menulis huruf
secara menyambung garisan titik-
titik.
1. Membulatkan huruf awal dalam perkataan Ayah, Emak,
Kakak, Abang dan Adik.
2. Menulis huruf kecil dengan cara yang betul dengan
bimbingan.
|
|
BAHASA INGGERIS
BI 1.0 Listening and Speaking
Skills.
BI 3.0 Reading skills
BI 4.0 Writing skills
|
BI 1.3 Acquire and use simple phrases and statements.
BI 1.5 Listen to and enjoy nursery rhymes, action songs, poems and
stories.
.BI
3.1Identify letters of the alphabet.
BI 3.2 Read
simple words with understanding.
BI 4.2
Writing skills
|
BI 1.3.1 Talk about familiar things and experiences with guidance.
BI 1.5.1 Listen to and recite nursery rhymes, action songs, poems
and stories.
BI 3.1.6. Name letters of the alphabet
BI 3.2.1 Read simple words.
BI 4.2.3 Copy letters of the alphabet
correctly in neat, legible print
|
1. Teacher shows a family’s
pictures and name the
members of family.
E,g
father, mother, sister,
Brother
and younger sister.
.
1. Listen to asong and sing along with the teacher.
1. Name letters of the alphabet
.
1. Children read members of the family
1. Writing and colouring the picture contain family members.
2. Write letters of the
alphabet.
|
|
SAINS DAN TEKNOLOGI
ST 3.0 Menyiasat alam
hidupan
ST 6.0 Pengalaman Pranombor
|
ST 3.1 Memperoleh
pengetahuan asas bahagian badan
ST 6.3 Membuat seriasi mengikut satu ciri
|
ST 3.1.1 Mengenalpasti bahagian tubuh badan utama
ST 6.3.1 Menyusun objek
mengikut kriteria berikut:
a. Kecil ke besar
b. pendek ke panjang
c. rendah ke tinggi
d. nipis ke tebal
|
1. Murid menyebut fungsi
organ deria
2. Melengkapkan gambar
anggota badan dengan betul.
1. Menyusun tali dari pendek ke panjang.
2. Menyusun buku dari
nipis ke tebal.
|
|
PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN
ESTETIKA
FIZIKAL
PFK 1.0 Perkembangan
Motor Halus
PFK 2.0 Perkembangan
Motor Kasar
PFK 3.0 Kesihatan Fizikal
PFK 5.0 Keselamatan
KREATIVITI
KTI 2.0 Muzik
KTI 3.0 Drama & Gerakan Kreatif
|
PFK 1.1Melakukan
Kemahiran motor halus
PFK 2.2 Melakukan
Kemahiran motor kasar bukan lokomotor
PFK 3.1 Menjaga
kebersihan diri
PFK 5.2 Mengamalkan
langkah keselamatan diri
KTI 2.1 Mengambil
bahagian
dalam aktiviti menyanyi
KTI 3.1 Mengambil bahagian dalam drama dan gerakan
kreatif
|
PFK 1.1.5 Menggunakan
jari untuk mencubit
PFK 1.1.6 Menggunakan
jari untuk menggentel
PFK 2.2.1 Membuat
pergerakan tangan mengikut arahan seperti menghayun tangan
PFK 3.1.4 Menggunakan
tandas dengan betul
PFK 5.2.1 Menyebut nama
sendiri, nama ibu,nama bapa serta nama
prasekolah.
KTI 2.1.4 Menyanyi dengan sebutan yang jelas
KTI 3.1.1Main
peranan mengikut imaginasi dengan bimbingan
|
1. Mencubit doh untuk membentuk
bulat, segiempat dan segitiga.
1. Menggentel kertas tisu menjadi bentuk
bulat kecil, kemudian tampal pada lakaran huruf
1. Pergerakan kreatif
1. Penerangan dan tunjuk cara menggunakan tandas selepas
membuang air kecil dan air besar.
1. Bersoal jawab nama ahli keluarga.
2. Menyebut nama
prasekolah
1. Murid menyanyi lagu
’Ibu’ dengan bimbingan.
1.
Main peranan watak dalam keluarga.
|
|
KEMANUSIAAN
KM 2.0 Saya dan keluarga.
|
KM 2.1 Mengetahui keluarga
terdekat(datuk, nenek,ibu,bapa dan adik-beradik)
|
KM 2.1.1 Menyebut gelaran
ahli keluarga iaitu: datuk, nenek,ibu,bapa, abang, kakak dan adik
|
1. Berbual mengenai
keluarga murid
2. Bersoal jawab tentang peranan dan tanggung jawab ahli keluarga.
|
|
KETRAMPILAN DIRI
PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI
PSE 1.0 Mengenali dan
Mengurus Emosi Sendiri
|
PSE 1.1 Mengenali emosi
sendiri
|
PSE 1.1.3 Menyatakan
sesuatu yang disukai dan yang tidak disukai
|
1. Bersoal jawab tentang perlunya
mematuhi nasihat ibu bapa
|
|
No comments:
Post a Comment