Monday 26 November 2012

Rancangan Pelajaran Tahunan (RPT)

MINGGU              : 4 (23/1/12 - 27/1/12)
   TEMA                   : KELUARGA  SAYA
                                                 CUTI TAHUN BARU CINA

TUNJANG /FOKUS

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CADANGAN AKTIVITI

CATATAN

BAHASA MALAYSIA

BM 1.0 Kemahiran Mendengar





BM 2.0 Kemahiran Bertutur



BM 3.0 Kemahiran Membaca



















BM 4.0 Kemahiran Menulis




BM 1.1  Mendengar dengan penuh perhatian




BM 2.1 Berinteraksi dengan mesra



BM 3.1 Mengenal bentuk huruf A-Z



















BM4.2 Menguasai kemahiran menulis



BM 1.1.5 Mendengar lagu dan cerita serta memberi respon




BM 2.1.1 Berbual dengan sebutan
perkataan yang betul.


BM 3.1.1 Menyebut huruf mengikut urutan




.


BM 3.1.3 Menyebut huruf secara rawak





BM 3.1.5 Mengenalpasti bentuk huruf kecil (u – z)



BM 4.2.1Menulis semula huruf mengikut arah yang betul.

BM4.2.2 Menulis huruf kecil  dengan cara yang betul dengan bimbingan



1. Guru menunjukkan gambar keluarga.

2. Menyanyi lagu ’Sayang Keluarga’


1.Berbual mengenai kegemaran dan pekerjaan setiap ahli dalam keluarga.


1. Menyanyi lagu abjad sambil menunjuk huruf pada ’Bongkah Abjad’.

2. Menyesuaikan huruf kecil dengan huruf besar(huruf yang telah dipelajari)


1. Menyusun huruf  yang disebut oleh guru dengan bimbingan.  Menyebut huruf yang telah disusun.



1. Mengenal huruf kecil......




1.  Menulis huruf secara menyambung garisan titik-
titik.

1. Membulatkan huruf awal dalam perkataan Ayah, Emak, Kakak, Abang dan Adik.

2. Menulis huruf kecil dengan cara yang betul dengan bimbingan.




BAHASA INGGERIS

BI 1.0 Listening and Speaking
Skills.










BI 3.0 Reading skills






BI 4.0 Writing skills





BI 1.3 Acquire and use simple phrases and statements.




BI 1.5 Listen to and enjoy nursery rhymes, action songs, poems and stories.


.BI 3.1Identify letters of the alphabet.


BI 3.2 Read simple words with understanding.

BI 4.2 Writing skills





BI 1.3.1 Talk about familiar things and experiences with guidance.



BI 1.5.1 Listen to and recite nursery rhymes, action songs, poems and stories.


BI 3.1.6. Name letters of the alphabet


BI 3.2.1 Read simple words.


BI 4.2.3 Copy letters of the alphabet correctly in neat, legible print




1. Teacher shows a family’s
 pictures and name the
members of family.
 E,g father, mother, sister,
 Brother and  younger sister.

.
1. Listen to asong and sing along with the teacher.




1. Name letters of the alphabet

.
1. Children read members of the family


1. Writing and colouring the picture contain family members.

2. Write  letters of the alphabet.



SAINS DAN TEKNOLOGI

ST 3.0 Menyiasat alam hidupan








ST 6.0 Pengalaman Pranombor




ST 3.1 Memperoleh pengetahuan asas bahagian badan







ST 6.3 Membuat seriasi mengikut satu ciri




 ST 3.1.1 Mengenalpasti bahagian tubuh badan utama







ST 6.3.1 Menyusun objek mengikut kriteria berikut:
a. Kecil ke besar
b. pendek ke panjang
c. rendah ke tinggi
d. nipis ke tebal



1. Murid menyebut fungsi organ deria

2. Melengkapkan gambar anggota badan dengan betul.




1.  Menyusun tali dari pendek ke panjang.

2. Menyusun buku dari nipis ke tebal.









PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN ESTETIKA

FIZIKAL

PFK 1.0 Perkembangan Motor Halus






PFK 2.0 Perkembangan Motor Kasar


PFK 3.0 Kesihatan Fizikal



PFK 5.0 Keselamatan



KREATIVITI

KTI 2.0 Muzik




KTI 3.0 Drama & Gerakan Kreatif






PFK 1.1Melakukan Kemahiran motor halus







PFK 2.2 Melakukan Kemahiran motor kasar bukan lokomotor


PFK 3.1 Menjaga kebersihan diri



PFK 5.2 Mengamalkan langkah keselamatan diri




KTI 2.1 Mengambil bahagian
dalam aktiviti menyanyi

KTI 3.1 Mengambil bahagian dalam drama dan gerakan kreatif






PFK 1.1.5 Menggunakan jari untuk mencubit


PFK 1.1.6 Menggunakan jari untuk menggentel



PFK 2.2.1 Membuat pergerakan tangan mengikut arahan seperti menghayun tangan

PFK 3.1.4 Menggunakan tandas dengan betul



PFK 5.2.1 Menyebut nama sendiri, nama ibu,nama  bapa serta nama prasekolah.



KTI  2.1.4 Menyanyi dengan sebutan yang jelas


KTI  3.1.1Main peranan mengikut imaginasi dengan bimbingan  






1. Mencubit doh untuk membentuk bulat, segiempat dan segitiga.

 1. Menggentel kertas tisu menjadi bentuk bulat kecil, kemudian tampal pada lakaran huruf

1. Pergerakan kreatif




1. Penerangan  dan tunjuk cara menggunakan tandas selepas membuang air kecil dan air besar.

1. Bersoal jawab nama ahli keluarga.

2. Menyebut nama prasekolah


1. Murid menyanyi lagu ’Ibu’ dengan bimbingan.



1. Main peranan watak dalam keluarga.

KEMANUSIAAN

KM 2.0 Saya dan keluarga.


KM 2.1 Mengetahui keluarga terdekat(datuk, nenek,ibu,bapa dan adik-beradik)



KM 2.1.1 Menyebut gelaran ahli keluarga iaitu: datuk, nenek,ibu,bapa, abang, kakak dan adik



1. Berbual mengenai keluarga murid

2. Bersoal jawab tentang peranan dan tanggung jawab ahli keluarga.


KETRAMPILAN DIRI

PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI

PSE 1.0 Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





PSE 1.1 Mengenali emosi sendiri






PSE 1.1.3 Menyatakan sesuatu yang disukai dan yang tidak disukai





1. Bersoal jawab tentang perlunya mematuhi nasihat ibu bapa


No comments:

Post a Comment